Falling Object

Friday 14 September 2012

Makanan Tradisi di Sabah...


Assalamualaikum semua. :D
okehhh mau tanya kamu pernah nampak ulat ne? haaa. kalau mau tau ulat ne ada dijual juga di pasar. kenapa dijual? sebab ne salah satu makanan tradisi di Sabah. ulat ne nama dia 'butod'.  saya pernah nampak ulat ne time masih budak-budak dulu. sebab dulu saya memang adventurous. ulat ne hidup d batang pokok yang sudah mati. yang dah reput. selalunya hidup di batang pokok kelapa dan 'rumbia' atau nipah. kalau batang pokok tu dah lembut trylah korek. kompom ada tu. hehehhe. tapi geli tu memanglah. sebab ulat ne gerak memang menggelikanlah. saya pernah nampak juga orang makan ne. ada yang makan begitu sahaja cecah dengan limau+lada. ada juga yang bakar atau goreng.  kalau mau tau ulat ne time kena bakar akan sendiri mengeluarkan minyak dari badannya. jadi kalau tengok memang ulat ne lemak berkrim gitu. hehehe. orang yang suka makan sahaja tau sedap atau x ulat ne. tapi saya memang confirm x makanlah. hoho. :P



ini lagi. antara makanan tradisi di sabah juga. yang warna brown tu nama dia 'tuhau' yang warna kuning tu pula 'jeruk bambangan'. kalau yang x biasa makan tuhau ne, rasa dia macam sejenis serangga yang dipanggil pesisang. itu orang sabah panggil. hehehe. jeruk bambangan tu pula dari sejenis buah yang berkulit keras. kulit buah tu warna brown. selalu kedua-dua makanan ne dijadikan sebagai makanan tambahan untuk menambahkan lagi kelazatan makanan. kalau makan dengan ikan goreng pun suda cukup. sedap hingga menjilat jari. kalau mau tau cubalah.


gambar ketiga ne nama dia 'linopot'. nasi yang dibungkus menggunakan daun. sekarang ne daun yang selalu kena guna bungkus linopot dulu-dulu lagi dah kurang. jadi sekarang orang selalu guna daun tarap. sebelum bungkus daun tu perlu dibersihkan sebab daun tarap ne ada bulu-bulu halus yang gatal tu. tapi jangan risaulah. sebab orang sabah memang hebat. dijamin selamat untuk dimakan. sedap lagi. :). kalau dulu-dulu dalam pesta keramaian jarang guna pinggan. orang bungkus nasi macam ne jak. sekarang pun masih lagi. sebab tu sampai sekarang makanan tradisi yang dipanggil linopot ne masih segar dalam ingatan orang sabah. rasa dia? memang lain daripada nasi yang kita makan atas pinggan. lagi sedap makan atas daun ne. yang membezakan adalah haruman yang keluar. nasi kena bungkus daun ne lagi harum. ohya mau tau kenapa kaler dia lain? sebab nasi yang di atas tu dicampur dengan ubi manis.

okehh penat sudah jari saya ne. nanti saya sambung balik update pasal makanan tradisi sabah. ada baaaaaaaaaaaaaaaaanyakkk lagi. dan memang special-special semua. lain dari yang lain. sebab tu sabah sentiasa menjadi tumpuan utama pelancong dari luar negara. sebab keunikan yang ada di sabah. SAYA BERBANGGA JADI ANAK SABAH. :)    

No comments:

Post a Comment